Veien blir til mens du kjører – 25 år med bildeling

Bildeleringen har i anledning av at det er 25 år siden vi ble stiftet intervjuet Carly Svantesvold som er medlem nr 1 og fortsatt en ivrig bruker av Bildeleringens biler. Hun kan fortelle om en utvikling fra en periode der det meste skjedde manuelt og medlemmene hovedsakelig var venner og bekjente, til en effektiv og veldreven organisasjon med moderne digitale løsninger.

To bildelingspionerer: Carly Svantesvold og Rolf Nitter (Foto: Eirik Hagesæter)

Vi bodde i Sophus Pihls gate og jobbet i sentrum, og syntes ikke vi hadde behov for bil, sier Carly Svantesvold, før hun fortsetter: Den gamle Subaruen vi hadde, rustet vekk, men da vi fikk barn, merket vi behovet for bil.

Hun hadde hørt at noen planla en bildelering, og inviterte seg selv på lunsjmøte med pådriveren og initiativtaker Susanne Urban for å melde seg inn. Det viste seg at det ikke var stiftet noe selskap eller organisasjon ennå, så nå ble det fart i sakene.  Vi startet opp med fem familier på laget, Carly ble medlem nummer én,

En bildelering må naturligvis ha biler, og den første bilen de leiet inn var en Peugeot som ble levert av Bertel O. Steen, den ble overlevert på Tårnplass med sløyfe på!

I starten ble reservering gjort helt manuelt – betjeningen på Shell-stasjonen i Håkonsgaten tok jobben med å ta imot bestillinger og føre dem inn i en perm som ble oppbevart bak disken. Etter hvert økte interessen for den nye bildelingstjenesten, det ble jobbet iherdig med å verve nye medlemmer.  Vervekampanjen fungerte godt, og det kom stadig til både nye medlemmer og biler. Snart meldte behovet for en som kunne holde orden seg, og Torstein Aarvik ble ansatte i Bildeleringen. – Han hadde en kjempediger datamaskin, minnes Carly og humrer – Han tok den med til et styremøte, skulle vise oss tallene. Han måtte kjøre den i en barnevogn for å få den med seg!

Initiativtaker Susanne Urban sammen med Carly Svantesvold og Rolf Nitter
(Foto: Eirik Hagesæter)

Den første tiden trengte ikke medlemmene å betale for bilen hvis de hadde den om natten. – Vi syntes det var for galt at folk skulle gå gjennom byen alene sent på natten, så det var gratis å ha den til neste morgen. Etter hvert utviklet Bildeleringen seg fra å være idealistisk til å bli mer kommersiell, påpeker Carly. Og ikke minst har den blitt mer teknologisk avansert. Alle som har bestilt bil på nettet og logget inn med kortet mot bilruten, har merket at systemet er relativt sømløst. – Før hadde vi disse nøkkelrørene der bilnøklene lå inni, husker Carly. – Og før det igjen hadde vi noen provisoriske kasser til nøklene. En av dem ble brutt opp, og en bil ble stjålet.

Carly Svantesvold og familien er fremdeles ivrige brukere av Bildeleringen, selv om de i tillegg har egen bil. – Det er fantastisk å kunne kvittere ut akkurat den bilen du trenger – en stor varebil til Ikea, og den aller største bilen til flyttelass.

Carly er begeistret over den flotte oppstillingen av el-biler på Nygårdshøyden, med oppmerking og ladepunkter. – Jeg har ikke testet den el-Jaguaren som Bildeleringen har. Men det har jeg tenkt å gjøre, smiler hun.

Følg oss på sosiale medier